Odżywianie i skóra. Witaminy rozpuszczalne w wodzie. Cz. II

Witamina C - kwas askorbinowy lub askorbinian. W formie białego, bezwonnego proszku łatwo rozpuszcza się w wodzie i w rozcieńczonym alkoholu. Stabilną formą witaminy C jest fosforan askorbylu. Niektóre leki (np. aspiryna), oraz środki stosowane do konserwacji przetworów warzywnych i owocowych niszczą witaminę C. Pod wpływem promieni UV wit. C ulega zniszczeniu poprzez jej utlenienie. Największą zawartość witaminy C posiadają warzywa i owoce nieprzetworzone; ponieważ rozdrabnianie, krojenie czy obieranie uwalnia z tkanek roślinnych askorbinazę - enzym, który niszczy kwas askorbinowy. Zawartość tego enzymu jest duża w niektórych warzywach czy owocach (ogórek, dynia), dlatego nie należy mieszać w sałatkach pomidorów z pokrojonymi ogórkami. W środowisku kwasowym aktywność askorbinazy jest zahamowana, poleca się więc dodawanie octu winnego do sałatek i surówek. 50-75% witaminy C rozkłada się w podwyższonej temperaturze, podobnie działa na nią tlen. Długo przechowywane i zwiędnięte warzywa prawie całkowicie pozbawione są kwasu askorbinowego. Nie należy także ścierać owoców i warzyw na tarce wykonanej z metali ulegających rdzewieniu. Askorbinian bierze udział w reakcjach hydroksylacji proliny do 4-hydroksyproliny, niezbędnej do budowy kolagenu. Zmniejszenie produkcji kolagenu przyspiesza proces starzenia się skóry. Bezpośredni związek z witaminą C ma także palenie papierosów. Dym tytoniowy zawiera bowiem akroleinę - składnik, który usuwa kwas askorbinowy z organizmu. Awitaminoza powoduje szkorbut, spadek jędrności i elastyczności skóry, kruchość naczyń krwionośnych, zaburza gojenie ran i przemianę kwasów tłuszczowych, brak apetytu, zmniejszenie odporności na infekcje.

Działanie na skórę: zwalcza wolne rodniki, stymuluje syntezę kolagenu, wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne, rozjaśnia przebarwienia, ułatwia gojenie się ran, usuwa drobne zmarszczki. W połączeniu z witaminą E chroni przed szkodliwym działaniem promieni UV, ogranicza i łagodzi poparzenia słoneczne.

Zapotrzebowanie : 60-70 mg, dawki terapeutyczne 100mg do 2g/dziennie

Występowanie : dzika róża, natka pietruszki, papryka czerwona, czarna porzeczka, czarne jagody, czarny bez, kiwi, owoce cytrusowe, jabłka, żurawina, rokitnik, kapusta kiszona, maliny, jeżyny, brukselka, kapusta (czerwona i biała), brokuły, kalarepa, ziemniaki, pomidory, karczochy, soja, cebula, szpinak.

Witamina B1 - tiamina, aneuryna. Zwana jest również witaminą nastroju, ponieważ uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Jej niedobór często związany jest z nadużywaniem alkoholu i zaburzeniami pracy wątroby. Awitaminoza prowadzi do choroby beri-beri (zaburzenia w układzie nerwowym i sercowo-naczyniowym), zmęczenia, braku apetytu, spadku koncentracji.

Działanie na skórę : pomocna w leczeniu różnego rodzaju dermatoz, przebiegających ze świądem. W kosmetykach stosowana w formie witaminowego B-kompleksu lub ekstraktów z kiełków zbóż, w maseczkach, kremach, tonikach do pielęgnacji skóry i włośow. Pomocna w przypadku problemów z łupieżem.

Zalecana dawka : 1-2 mg

Występowanie : drożdże, mięso, wątroba, owoce strączkowe, chleb razowy, orzechy, ryby, pełnoziarniste kasze, pestki słonecznika i dyni, kiełki, mleko.

Witamina B2 - ryboflawina, laktoflawina. Łatwo ulega zniszczeniu przez promienie UV, dlatego preparaty z wit. B2 powinny być pakowane w buteleczki i ampułki z ciemnego szkła. Mleko jest bogatym żródłem tej witaminy, jednak przechowywane w butelkach wystawionych na działanie promieni słonecznych po 30-45 minutach traci 48-64% witaminy B2. Ryboflawina jest dobrze rozpuszczalna w 10%  roztworze mocznika. Witamina B2 pełni ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku, biorąc udział w biochemicznych przemianach w siatkówce oka. Współdziałą w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, uczestniczy w przemianach aminokwasów i lipidów, bierze udział w procesie oddychania komórkowego. Awitaminoza powoduje zmiany w obrębie rogówki i upośledzenie wzroku; łzawienie, nadwrażliwość na światło, stany zapalne skóry i języka, wypadanie włosów, pękanie kącików ust, zmiany łojotokowe twarzy, zaczerwienienie powiek, stany zapalne błon śluzowych jamy ustnej i spojówek, zmarszczki.

Działanie na skórę : współuczestniczy z witaminą A w prawidłowym funkcjonowaniu naskórka i błon śluzowych.

Zalecana dawka : 1,6-2,2 mg

Występowanie : mleko, jaja, twaróg, wątroba, dziczyzna, małże, jogurt, kefir, maślanka, groch, fasola, drożdże, soja, migdały, orzechy włoskie, łosoś, pstrąg, makrela, zboża, pieczywo pełnoziarniste, zielone części warzyw.

 

 

 

Powered by Quick.Cms | Implementation ProjektGraficzny.com